Newsletter

Realizacje

AUTOBUS RE//MIX

PREMIERA: 9 grudnia 2012, Projekt Komuny Warszawa "RE//MIX"

 

Pierwszy raz z Akademią Ruchu zetknęliśmy się blisko 20 lat temu za sprawą naszego wykładowcy – Juliusza Tyszki. Był to jego sztandarowy przykład na to jak o teatrze można myśleć, jak wyznaczać w nim nowe granice. Wówczas nie do końca zdawaliśmy sobie sprawę, jak bardzo zaważy to na naszych dalszych losach. Z perspektywy czasu, analizując zrealizowane przez nas happeningi, akcje i spektakle, odkrywamy wiele świadomych i tych nieuświadomionych inspiracji, a nawet polemicznych odniesień.

Remiks w odniesieniu do teatru jest pojęciem bardzo subiektywnym, bowiem nie rządzi się żadnymi jasnymi regułami. Jakkolwiek w muzyce jest dość jasne, że opiera się on na zapożyczeniu formalnym, tak w teatrze może sięgać również do – wspólnej z oryginałem – istoty, przesłania. Podejmując się wzięcia udziału w cyklu RE//MIX Komuny Warszawa, było dla nas oczywiste, że chcemy wybrać dzieło artysty, czy formacji, które jest dla nas szczególnie ważne.

„Autobus” Akademii Ruchu to więcej niż spektakl, to niezwykłe, poruszające i graniczne doświadczenie. To dzieło skończone, nie pozostawiające właściwie pola do dyskusji. Odważne i radykalne, stawiające widza w trudnej i niekomfortowej sytuacji. Prowokujący, syntetyczny „żywy obraz”, budzący skrajne emocje.

Niestety nie mieliśmy sposobności obejrzenia tego spektaklu. Tak więc nasze wyobrażenia oparte są na własnych intuicjach, rozmowach, opisach i krótkim materiale filmowym. Oryginał tym samym stał się dla nas inspirującym punktem wyjścia do budowania autonomicznej i osobistej wypowiedzi o naszej współczesności.

 „Autobus re//mix” nie daje się w sposób jednoznaczny zdefiniować ani jako spektakl, ani jako performance. Jego natura zbudowana jest z intymnej i bardzo organicznej obecności aktorów-nie aktorów. Ich emocje balansują między wstydem i bezwstydem własnego śmiechu zderzonego finalnie z przejmującym i bolesnym uczuciem pustki i samotności. Reakcji widzów na to doświadczenie w żadnej mierze nie da się przewidzieć.

 

Z opowiadaniem o najnowszej premierze Teatru Strefa Ciszy jest trochę tak, jak ze znaną grą „Tabu” – żeby nie zepsuć widzom zabawy, w recenzji nie powinno paść słowo-klucz. Istotą spektaklu „Autobus re//mix” jest bowiem feedback, reakcja widzów. A ta będzie najnaturalniejsza, kiedy to, co dzieje się na scenie, pozostanie niespodzianką. Dawno nie powstał spektakl, w którym publiczność byłaby tak ważna, i o którego powodzeniu decydowałaby atmosfera chwili.
Agnieszka Misiewicz, TEATRALIA, 26.02.2013


 ...Remixować można poprzez emocje, wrażliwość, ale też odnosząc się do przesłania danego wydarzenia. Tak było w przypadku Teatru Strefa Ciszy, który przetransponował słynny „Autobus” Akademii Ruchu, gdzie bezruch odnosił się do stagnacji społeczeństwa i paradoksalnie prowadził do kompletnego fizycznego wyczerpania. Poznańscy artyści podeszli do zadanego dzieła à rebours. Podobny efekt, co „Autobus” Akademii Ruchu, osiągnęli właśnie dzięki aktywności – śmiechowi. Zespół Adama Ziajskiego w przestrzeni przypominającej poczekalnię wytworzył wspólny moment – czasem chichotania, a czasem rechotu. To moment, który trwał czterdzieści minut. Kolejny żywy obraz, tym razem rozsadzający śmiechem swoją strukturę. Natężający się śmiech ponownie jest uderzającym swoim absurdem fizycznym wyrazem, tym razem: społecznej pustki.
Magdalena Zielińska, kulturaliberalna.pl 1.01.2013

 

Scenariusz: praca zespołowa; Reżyseria: Adam Ziajski; Scenografia: Adam Wojda; Występują: Alicja Piotrowska, Piotr Kamiński i Adam Wojda. Produkcja: Komuna Warszawa.

fot. Adam Ziajski

News

Nasza aktywność;)

Działalność Stowarzyszenia "Teatr Strefa Ciszy" w chwili obecnej ogranicza się wyłącznie do realizacji projektu artystycznego "Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA". Zainteresowanych odsyłamy do strony scenarobocza.pl

------------------------

250 lat Teatru Publicznego

Postanowiliśmy wziąć udział w obchodach na własną rękę. Około 100 repów w Polsce z tej okazji oferuje bilety po 250 groszy. My przebijamy i zagramy AUTOBUS RE//MIX (23.05, 19.00) w Scenie Roboczej za free. Jak świętować to na bogato! Wejściówki do odbioru w CIM i Scenie Roboczej. Uwaga! Ilość miejsc ograniczona.

Natomiast w niedzielę (24.05, 19.00) zagramy SMACZNEGO! Ma się rozumieć za bilety:)

------------------------

ZAPRASZAMY!

25 kwietnia (piątek) o 19.00 w SCENIE ROBOCZEJ ostra jazda bez trzymanki. Zapraszamy na AUTOBUS RE//MIX.

---------------------------

KSIĄŻKA ROKU 2013

Nasze, jubileuszowe wydawnictwo - MIASTO W TEATRZE najlepszą książką 2013 roku w Poznaniu. Do konkursu organizowanego przez Bibliotekę Raczyńskich zgłoszono 100 publikacji a w naszych magazynach została jeszcze tylko połowa nakładu. Gratulujemy Ewie Obrębowskiej - Piaseckiej i Oli Szmidzie.

-------------------------------------

Nominacja!

Wśród 10 książek MIASTO W TEATRZE nominowane do konkursu o nagrodę im. Józefa Łukaszewicza organizowanego przez Biblioteka Raczyńskich. Bardzo się cieszymy:)

-----------------------------------

3-letni grant dla SCENY ROBOCZEJ!

Otrzymaliśmy wsparcie finansowe z miasta na realizację projektu Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA na najbliższe trzy lata w wysokości 1.131.350 PLN. Wielka sprawa. Ogromnie się cieszymy:)))

-------------------------------------------

Ostatnie SMACZNEGO w tym roku!

30 listopada (sobota) o 19.00 w Scenie Roboczej zagramy ostatnie SMACZNEGO w tym roku. Przybywajcie, których dręczy głód;)

--------------------------------

Ostatni AUTOBUS w tym roku!

Tak, tak. Już w najbliższy piątek (22.11) w SCENIE ROBOCZEJ zagramy nasz niepokorny i krnąbrny AUTOBUS RE//MIX. Dobra okazja dla tych co jeszcze nie widzieli. ZAPRASZAMY

--------------------------

Kolejna recenzja MIASTO W TEATRZE

Tym rzem polecamy recenzję Piotra Dobrowolskiego w CZASIE KULTURY. Kasiążka jest dostępna tu:)

--------------------------------

Strona internetowa korzysta z plików cookies w celu dostosowania zawartości stron internetowych do preferencji użytkownika.