Newsletter

HISTORIA

1993
Adam Ziajski wraz z grupą przyjaciół założył Teatr Strefa Ciszy i rozpoczął pracę nad pierwszym spektaklem.

1994/1995
Powstały dwa spektakle salowe: VIATORES i ZA-W-SŁUCHANIE.

1995
Podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego MALTA Teatr zaprezentował happening JUDASZE. Mimo że akcja nie była częścią oficjalnego programu festiwalu, okazała się jednym z najczęściej przywoływanych i najprzychylniej ocenianych wydarzeń edycji. Od tej pory JUDASZE były grane z powodzeniem przez kolejne dziesięć lat i określały indywidualny styl Strefy Ciszy jako teatru ulicznego, eksperymentującego z różnymi formami interakcji z widzem. Do zespołu dołączyli Adam Wojda i Przemysław Prasnowski, którzy odtąd tworzą wraz z Adamem Ziajskim trzon zespołu.

1996
Teatr znalazł swoją pierwszą siedzibę w użyczonych piwnicach przy ulicy Mostowej w Poznaniu, które będzie zajmował przez kolejne osiem lat. Podczas MALTY Teatr Strefa Ciszy zaprezentował WODEWIL MIEJSKI grany w fontannie na jednym z głównych placów miasta. Spektakl został nagrodzony „Offeuszem” – nagrodą dla najciekawszej prezentacji nurtu off. W podsumowaniu sezonu teatralnego w opinii krytyków i dziennikarzy teatralnych miesięcznika „Teatr” WODEWIL MIEJSKI został uznany za najlepsze przedstawienie teatru alternatywnego.

1997
W ramach programu głównego MALTY Teatr przedstawił projekt specjalny OBRAZ MOJEGO MIASTA – wraz z setką statystów opanował ulicę Wroniecką, zmieniając jej codzienne życie na kilkadziesiąt minut i nadając jej nową, uteatralizowaną tożsamość.
Podczas Barlineckiego Lata Teatralnego premierę miała MISJA – zaskakujący spektaklu o grupie Świętych Mikołajów, którzy w samym środku lata pojawiają się na ulicach miasta z saniami, reniferem i sztucznym śniegiem.
Odbyło się pierwsze uroczyste wręczenie nagrody – Pukla z Brody Św. Mikołaja, przyznawanej corocznie osobom bezinteresownie wspierających działalność Teatru.

1998
Powstały kolejne dwa happeningi: inaugurująca Festiwal Poznań Jazz Fair PARADA PEGAZA oraz grana w tramwaju LINIA.
Teatr zaprezentował JUDASZE, WODEWIL MIEJSKI oraz MISJĘ na Stockton Riverside International Festival (Anglia).
Na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych JUDASZE otrzymały nagrodę „Gazety Wyborczej”.
Oficyna Wydawnicza „Głosu Wielkopolskiego” przyznała Adamowi Ziajskiemu Medal Młodej Sztuki.

1999
Teatr odwiedził Kolonię (Niemcy) z WODEWILEM MIEJSKIM.
Podczas MFT MALTA odbyła się premiera kolejnego spektaklu ulicznego – SĄSIAD 2000. Pełna dowcipu, ale nie pozbawiona też wątków sensacyjnych akcja tego przedstawienia toczyła się wokół wyborów najsympatyczniejszego sąsiada na ulicy.
W ramach Barlineckiego Lata Teatralnego Teatr zrealizował happening DEFILADY, grany w spreparowanym korku ulicznym.
JUDASZE doczekały się jubileuszowej, pięćdziesiątej prezentacji.

2000
Powstało POSTSCRIPTUM – pierwsza część cyklu akcji podejmujących temat urzeczowienia stosunków międzyludzkich. W ramach Krakowskich Reminiscencji Teatralnych w jednym z hipermarketów odbyła się Wielka Promocja Przyjaźni – aktorzy deklarujący gotowość zawarcia nowej znajomości zostali wystawieni na sprzedaż.
Teatr ponownie zaprezentował WODEWIL MIEJSKI w Kolonii (Niemcy). JUDASZE i WODEWIL MIEJSKI pokazano w Brnie (Czechy).
W czasie Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego MASKI w Poznaniu Teatr zaprezentował POSTSCRIPTUM 2 – kontynuację projektu realizowanego wcześniej w Krakowie.
Burmistrz Kłodzka ocenił JUDASZE po tytule, jako prowokację polityczną, co dało im niespodziewany rozgłos medialny. Jednocześnie ten fakt, stał się przyczynkiem do odwołania jubileuszowej edycji festiwalu „Zderzenia”.

2001
JUDASZE zaprezentowano w Kolonii i Lipsku (Niemcy).
Powstały KURANTY – wielkie widowisko wkomponowane w renesansową fasadę poznańskiego Ratusza. Premiera odbyła się w ramach Jarmarku Świętojańskiego.
Podczas Festiwalu Sztuka Ulicy miała miejsce trzecia odsłona projektu – POSTSCRIPTUM 3, tym razem zrealizowana w plenerze, na dawnym Stadionie Dziesięciolecia w Warszawie.
JUDASZE zostały laureatem festiwalu Dionizje w Ciechanowie.

2002
JUDASZE zaprezentowane zostały na festiwalu UNIDRAM w Poczdamie (Niemcy).
Powstał PRESSING – plenerowe widowisko wykorzystujące temat igrzysk olimpijskich jako metaforę współczesności. Premiera odbyła się podczas MFT MALTA.
Strefa Ciszy zainaugurowała Festiwal Artystów Ulicy w Szczecinie happeningiem BITWY MIEJSKIE, zrealizowanym na największym rondzie miasta przy współudziale ponad 80 młodych osób z ośrodka Monaru w Babigoszczy.
Adam Ziajski otrzymał Stypendium Artystyczne Miasta Poznania.

2003
Teatr przeprowadził się do nowej siedziby przy ulicy Grunwaldzkiej w Poznaniu.
Premiera kolejnego widowiska – 36,6 odbyła się w ramach Projektu Miasto, współtworzonego przez poznańskie teatry: Ósmego Dnia, Biuro Podróży, Porywacze Ciał, Usta Usta i Strefa Ciszy. W przestrzeni Starej Rzeźni Zespół przedstawił fantastyczną wizję świata jako zbiurokratyzowanej machiny. Spektakl stał się najgłośniejszym wydarzeniem 13. edycji Festiwalu MALTA.
Tradycyjnie już, Strefa Ciszy otworzyła szczeciński Festiwal Artystów Ulicy, tym razem happeningiem PUNKT ODNIESIENIA.
JUDASZE prezentowano w Halmstad i Falkenbergu (Szwecja). PRESSING pokazano w Brnie (Czechy).
Z okazji 10-lecia istnienia Zespołu ukazała się monografia Teatru pt. ŚWIAT NA OPAK pod redakcją Juliusza Tyszki.

2004
Podczas Krakowskich Reminiscencji Teatralnych prapremierę miał KOKTAJL Z MARTWĄ NATURĄ W TLE – spektakl poświęcony problemowi władzy i polityki. Teatr do realizacji spektaklu zużył łącznie 14 samochodów marki Fiat 126p.
Kolejne sukcesy 36,6: finał X Ogólnopolskiego Konkursu Na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz Nagroda Ministra Kultury i Sztuki za wizję plastyczną dla autorów scenografii, Ilony Binarsch i Adama Wojdy. Przez krytyków i dziennikarzy teatralnych miesięcznika „Teatr” spektakl został uznany za najlepsze w sezonie przedstawienie teatru alternatywnego.
Setny pokaz JUDASZY odbył się w Berlinie (Niemcy).
Z okazji otwarcia Mostu św. Rocha w Poznaniu Teatr przygotował happening pt. ODSŁANIANIE MOSTU z prawdziwym słoniem w roli głównej. Wydarzenie było częścią Festiwalu MALTA i zgromadziło kilkutysięczną publiczność.

2005
Zespół odbył tygodniową rezydencję w Aurillac (Francja).
Ostatnia część projektu POSTSCRIPTUM 4 została zaprezentowana ponownie w ramach Krakowskich Reminiscencji Teatralnych.
Strefa zmierzyła się z kolejną przestrzenią miejską, tym razem była to dawna synagoga przy ul. Wronieckiej w Poznaniu, od lat funkcjonująca jako pływalnia. Premiera zrealizowanego spektaklu DNA odbyła się podczas Festiwalu MALTA.
Na IX MFT MASKI zespół przygotował spektakl pt. KWATERA. Przedsięwzięcie, zrealizowane w prywatnym mieszkaniu, dla widowni złożonej zaledwie z ośmiu osób,  było najbardziej kameralnym doświadczeniem Teatru.
Ruszył projekt Barak Kultury – cykliczne przedsięwzięcie edukacyjno-artystyczne o charakterze wykładów i spotkań polifonicznych z udziałem naukowców i artystów.

2006
KWATERA zakwalifikowana została do Ogólnopolskiego Konkursu Na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Powstała NAUKA LATANIA – prowokacyjny spektakl o potrzebie wolności i konformizmie, realizowany przy dobrowolnym współudziale 60 widzów w roli więźniów. Premiera odbyła się w ramach obchodów 50. rocznicy Poznańskiego Czerwca ’56. W tym samym roku NAUKA LATANIA była prezentowana w programie głównym MFT MALTA oraz na festiwalu AURILLAC we Francji, który był producentem spektaklu.

2007
W Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie odbyła się salowa premiera NAUKI LATANIA.
Z okazji otwarcia nowej siedziby Telewizji Kablowej WTK w Poznaniu Strefa Ciszy zrealizowała akcję telewizyjno-teatralną pt. CHWILA SZCZĘŚCIA.
Na zaproszenie Clipa Theater z Tel Avivu Teatr odbył wizytę roboczą w Izraelu.

2008
Podczas MFT MALTA odbyła się polska premiera plenerowego spektaklu SALTO MORTALE, zrealizowanego we współpracy z Clipa Theater z Tel Avivu, w ramach Roku Polskiego w Izraelu. Premiera izraelska planowano na festiwal w Acco, jednak z powodu zamieszek została w ostatniej chwili przeniesiona do Tel Avivu, gdzie podobnie jak w Poznaniu, spotkała się z bardzo dobrym odbiorem. Miesięcznik „Teatr” w podsumowaniu sezonu teatralnego przez krytyków i dziennikarzy teatralnych uznał SALTO MORTALE za najlepsze przedstawienie teatru alternatywnego.
NAUKĘ LATANIA prezentowano na festiwalu UNITHEA (Niemcy) i na Budapest Autumn Festival (Węgry).

2009
Teatr przy współudziale grupy stażystów realizuje dwa projekty interwencji teatralnej w przestrzeniach miejskich: happening LAST MINUTE na Dworcu Głównym w Poznaniu w ramach festiwalu madeinpoznan/noc oraz Akcję Uliczną DOMINO.
Teatr otrzymał nakaz opuszczenia dotychczasowej siedziby (barak przy ulicy Grunwaldzkiej 55) w związku ze złym stanem technicznym obiektu. Rozpoczęły się bezowocne poszukiwania nowej siedziby. Adam Ziajski przedstawił władzom miejskim projekt powołania nowej instytucji: Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA. Inicjatywa, mimo pozytywnych opinii Komisji Kultury, ostatecznie przepadła w głosowaniu Rady Miasta Poznania nad budżetem.

2010
Teatr wznawia spektakl plenerowy SALTO MORTALE w polskim składzie. W przeciągu niespełna 6 miesięcy spektakl prezentowany był na 18 festiwalach teatralnych. Teatr dał łącznie 26 pokazów. Między innymi SALTO MORTALE wzięło udział w Programie TEATR POLSKA, organizowanym przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego oraz zostało zaproszone do programu głównego 30. edycji FIRA TARREGA w Hiszpanii.
Happening LAST MINUTE zaprezentowano na Dworcu Centralnym w Warszawie w ramach Poznańskiej Burzy Kulturalnej.

2011
SALTO MORTALE z powodzeniem prezentowane na kolejnych festiwalach.
Teatr otrzymał nagrodę publiczności 35. Zamojskiego Lata Teatralnego za realizację happeningu LAST MINUTE: ZAMOŚĆ.
Funkcję przewodniczącej stowarzyszenia objęła Alicja Piotrowska.
W wyniku porozumienia z właścicielem baraku (ZKZL) zespół teatru podjął decyzję o rozpoczęciu remontu na własny koszt.
W ramach Festiwalu Teatralnego MASKI odbyła się premiera spektaklu SMACZNEGO!

2012
SMACZNEGO! regularnie prezentowano w siedzibie Teatru.
Z SALTO MORTALE Teatr odwiedził festiwal w Sibiu (Rumunia) oraz dał szereg pokazów w kraju.
We wrześniu ruszył projekt Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA i odtąd barak przy Grunwaldzkiej 55 pełni jednocześnie rolę ośrodka teatralnego. W ramach programu pierwszej edycji SCENY ROBOCZEJ odbyły się trzy premiery spektakli przygotowanych przez zaproszonych rezydentów: Komunę Warszawa, Elsner_Kapral_Pawełską, Teatr Rodzinny Nomadów Kultury oraz inne prezentacje teatralne – Republiki Usta Usta, Teatru A3 i Teatru Strefa Ciszy.
W Komunie Warszawa teatr zrealizował premierę w ramach projektu RE//MIX. AUTOBUS RE//MIX z założenia jest autonomicznym dziełem nawiązującym do legendarnej realizacji Akademii Ruchu z 1975 roku pt. AUTOBUS.

News

Nasza aktywność;)

Działalność Stowarzyszenia "Teatr Strefa Ciszy" w chwili obecnej ogranicza się wyłącznie do realizacji projektu artystycznego "Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA". Zainteresowanych odsyłamy do strony scenarobocza.pl

------------------------

250 lat Teatru Publicznego

Postanowiliśmy wziąć udział w obchodach na własną rękę. Około 100 repów w Polsce z tej okazji oferuje bilety po 250 groszy. My przebijamy i zagramy AUTOBUS RE//MIX (23.05, 19.00) w Scenie Roboczej za free. Jak świętować to na bogato! Wejściówki do odbioru w CIM i Scenie Roboczej. Uwaga! Ilość miejsc ograniczona.

Natomiast w niedzielę (24.05, 19.00) zagramy SMACZNEGO! Ma się rozumieć za bilety:)

------------------------

ZAPRASZAMY!

25 kwietnia (piątek) o 19.00 w SCENIE ROBOCZEJ ostra jazda bez trzymanki. Zapraszamy na AUTOBUS RE//MIX.

---------------------------

KSIĄŻKA ROKU 2013

Nasze, jubileuszowe wydawnictwo - MIASTO W TEATRZE najlepszą książką 2013 roku w Poznaniu. Do konkursu organizowanego przez Bibliotekę Raczyńskich zgłoszono 100 publikacji a w naszych magazynach została jeszcze tylko połowa nakładu. Gratulujemy Ewie Obrębowskiej - Piaseckiej i Oli Szmidzie.

-------------------------------------

Nominacja!

Wśród 10 książek MIASTO W TEATRZE nominowane do konkursu o nagrodę im. Józefa Łukaszewicza organizowanego przez Biblioteka Raczyńskich. Bardzo się cieszymy:)

-----------------------------------

3-letni grant dla SCENY ROBOCZEJ!

Otrzymaliśmy wsparcie finansowe z miasta na realizację projektu Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA na najbliższe trzy lata w wysokości 1.131.350 PLN. Wielka sprawa. Ogromnie się cieszymy:)))

-------------------------------------------

Ostatnie SMACZNEGO w tym roku!

30 listopada (sobota) o 19.00 w Scenie Roboczej zagramy ostatnie SMACZNEGO w tym roku. Przybywajcie, których dręczy głód;)

--------------------------------

Ostatni AUTOBUS w tym roku!

Tak, tak. Już w najbliższy piątek (22.11) w SCENIE ROBOCZEJ zagramy nasz niepokorny i krnąbrny AUTOBUS RE//MIX. Dobra okazja dla tych co jeszcze nie widzieli. ZAPRASZAMY

--------------------------

Kolejna recenzja MIASTO W TEATRZE

Tym rzem polecamy recenzję Piotra Dobrowolskiego w CZASIE KULTURY. Kasiążka jest dostępna tu:)

--------------------------------

Strona internetowa korzysta z plików cookies w celu dostosowania zawartości stron internetowych do preferencji użytkownika.