Newsletter

Realizacje

JUDASZE

PREMIERA: 1 lipca 1995, V Międzynarodowy Festiwal MALTA, POZNAŃ

NAGRODY: Nagrodę „Gazety Wyborczej” na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych w 1998 roku. Laureat Festiwalu Teatralnego DIONIZJE 2001 w Ciechanowie.

Bohaterami „Judaszy” są nowożeńcy oraz zaproszeni na wesele goście, w tym także widzowie. Akcja – wesele – rozgrywa się w ustawionym w ruchliwym punkcie miasta-pokoju. Jego ściany zaopatrzone są w judasze – dzięki nim widzowie mogą podglądać zamkniętych wewnątrz biesiadników. Co jakiś czas grupy widzów zapraszane są na wesele przez „rodziców” panny młodej. Podczas weselnej uczty goście jedzą, piją, śpiewają i tańczą. Nikogo nie dziwi zaawansowana ciąża młodej mężatki czy swojski anioł w adidasach trzymający pieczę nad szaloną rodzinką. Klimat swojskości pozwala widzom czuć się swobodnie wśród weselników, po pewnym czasie trudno odróżnić ich od aktorów. Działania artystów w dużej mierze improwizowane, zależne są od „historii ulicy”, od tego, co się na niej dzieje. „Judasze” są tym pełniejsze im trafniej, choć ciągle bardzo naturalnie i spontanicznie, aktorzy zareagują na przechodniów, widzów, funkcjonariuszy, straganiarzy itd. Ta nie kończąca się opowieść o różnorodności mikroświata, jakim jest zatłoczona ulica, pełna zmiennych, czasem sprzecznych emocji o ceremonii i rytuale, pełna fantazji i powszedniości ludzkich zachowań i reakcji, jest jedną z bardziej udanych realizacji idei „teatru do ludzi” i „teatru ulicy”.

 

Zupełnie inaczej traktują widzów aktorzy poznańskiego Teatru Strefa Ciszy kierowanego przez Adama Ziajskiego. Ich akcja uliczna „Judasze” to zaproszenie do wspólnej zabawy, do uczestnictwa w teatrze ulicy. W kontenerze-pokoju odbywa się przaśne wesele z bigosem i winem. Jest Anioł, jest młoda para, ojciec, matka – a dalej to już każdy z ulicy może podglądać przez wmontowane w ściany wizjery, albo wejść do środka, stać się gościem, „dziadkiem”, „wujkiem”, etc. Przemyślane, przygotowane, śmieszne, radosne zdarzenie. Po prostu „teatr do ludzi”.
Grzegorz Janikowski
, „Scena” I-III/1999

Nurt integracyjno-uliczny w swej działalności Teatr Strefa Ciszy rozpoczął od niezwykle udanej akcji pt. „Judasze”. Akcja ta przez ponad trzy godziny nie tylko bawiła przypadkowych przechodniów(...), jej organizatorzy i wykonawcy potrafili także uczynić z tych ludzi świadomych współtwórców kreujących jej przebieg i podejmujących zań odpowiedzialność. Owo nie tylko artystyczne, lecz przede wszystkim społeczne doświadczenie było dominantą tej bardzo udanej i docenionej przez środowisko akcji. (...) Teatr Strefa Ciszy w bardzo trafny sposób łączy najnowocześniejsze techniki wypracowane przez teatr z wyczuciem społecznych potrzeb – przede wszystkim utajonych.
Juliusz Tyszka

Zupełnie inną kategorią teatru ulicznego w jego najbardziej chyba skrajnej, „interwencyjnej” wersji okazał się Teatr Strefa Ciszy z Poznania. Akcja „Judasze” była w zasadzie wielką improwizacją, podczas której aktorzy stają się partnerami widzów zachęcając ich do aktywnego udziału w przedstawieniu. Zamykając centrum akcji w specjalnie zbudowanym pomieszczeniu, którego wnętrze obserwować można tylko przez wmontowane w ściany wizjery, obnażają jedną z najbardziej wstydliwych cech ludzkiej natury – ciekawość. Świetny pomysł i jeszcze lepsza realizacja.
Andrzej Winiszewski
, „Zielonogórski Informator Kulturalny” Nr 7/96

Strefa Ciszy znakomicie radzi sobie z widzami „ulicznymi”, często przecież przypadkowymi przechodniami (więc i tymi „trudnymi”; a to zgraja ciekawskich i bezczelnych dzieciaków, a to z lumpami, czy zaplątaną w tłum staruszką), których angażuje w teatralne działania w sposób sympatyczny, nienatarczywy i dla samych widzów i uczestników odkrywczy. Mówi się o tym zespole nie bez przyczyny „teatr miejski”; Strefa Ciszy zmienia w teatr ulice, place i miejskie fontanny, odkrywając nie tylko uroki zakamarków miasta, ale przede wszystkim pozwalając przejrzeć się w tych miejscach ludziom, uczestnikom akcji. To jest ważniejsze; a teatrowi rzeczywiście udaje się wyzwalać w przechodniach zainteresowania dla siebie nawzajem, udaje się zmusić ludzi do porzucenia skorupy anonimowego przechodnia.
Ewa Czaplińska, 
„Czas Kultury” Nr 1/1998


W 119 prezentacjach akcji ulicznej „Judasze”, w latach 1995-2013 udział brali: Julia Amrozik, Andrzej Andrzejczak, Grzegorz Ciemnoczołowski, Agnieszka Cienciała, Tomasz Drabina, Marek Drobnik, Rafał Drobnik, Bernard Ejgierd, Piotr Grochowski, Waldemar Jednoróg, Jacek Hałas, Klaudiusz Kapłon, Dagmara Karalus, Jacek Kleyff, Artur Klimaszewski, Magda Komerska, Łukasz Konieczny, Kamil Macejko, Michał Marcinkowski, Wojciech Michalik, Artur Miedziński, Michał Paszkowski, Julian Pęksa, Tadeusz Półról, Przemo Prasnowski, Tomasz Rewers, Michał Słomka, Justyna Tomczak, Włodzimierz Urbański, Piotr Walczuk, Marcin Walewski, Adam Wojda, Adam Ziajski oraz niezliczone rzesze przypadkowych widzów.

fot. Anna Rogaczewska

News

Nasza aktywność;)

Działalność Stowarzyszenia "Teatr Strefa Ciszy" w chwili obecnej ogranicza się wyłącznie do realizacji projektu artystycznego "Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA". Zainteresowanych odsyłamy do strony scenarobocza.pl

------------------------

250 lat Teatru Publicznego

Postanowiliśmy wziąć udział w obchodach na własną rękę. Około 100 repów w Polsce z tej okazji oferuje bilety po 250 groszy. My przebijamy i zagramy AUTOBUS RE//MIX (23.05, 19.00) w Scenie Roboczej za free. Jak świętować to na bogato! Wejściówki do odbioru w CIM i Scenie Roboczej. Uwaga! Ilość miejsc ograniczona.

Natomiast w niedzielę (24.05, 19.00) zagramy SMACZNEGO! Ma się rozumieć za bilety:)

------------------------

ZAPRASZAMY!

25 kwietnia (piątek) o 19.00 w SCENIE ROBOCZEJ ostra jazda bez trzymanki. Zapraszamy na AUTOBUS RE//MIX.

---------------------------

KSIĄŻKA ROKU 2013

Nasze, jubileuszowe wydawnictwo - MIASTO W TEATRZE najlepszą książką 2013 roku w Poznaniu. Do konkursu organizowanego przez Bibliotekę Raczyńskich zgłoszono 100 publikacji a w naszych magazynach została jeszcze tylko połowa nakładu. Gratulujemy Ewie Obrębowskiej - Piaseckiej i Oli Szmidzie.

-------------------------------------

Nominacja!

Wśród 10 książek MIASTO W TEATRZE nominowane do konkursu o nagrodę im. Józefa Łukaszewicza organizowanego przez Biblioteka Raczyńskich. Bardzo się cieszymy:)

-----------------------------------

3-letni grant dla SCENY ROBOCZEJ!

Otrzymaliśmy wsparcie finansowe z miasta na realizację projektu Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA na najbliższe trzy lata w wysokości 1.131.350 PLN. Wielka sprawa. Ogromnie się cieszymy:)))

-------------------------------------------

Ostatnie SMACZNEGO w tym roku!

30 listopada (sobota) o 19.00 w Scenie Roboczej zagramy ostatnie SMACZNEGO w tym roku. Przybywajcie, których dręczy głód;)

--------------------------------

Ostatni AUTOBUS w tym roku!

Tak, tak. Już w najbliższy piątek (22.11) w SCENIE ROBOCZEJ zagramy nasz niepokorny i krnąbrny AUTOBUS RE//MIX. Dobra okazja dla tych co jeszcze nie widzieli. ZAPRASZAMY

--------------------------

Kolejna recenzja MIASTO W TEATRZE

Tym rzem polecamy recenzję Piotra Dobrowolskiego w CZASIE KULTURY. Kasiążka jest dostępna tu:)

--------------------------------

Strona internetowa korzysta z plików cookies w celu dostosowania zawartości stron internetowych do preferencji użytkownika.