Newsletter

Realizacje

SALTO MORTALE

PREMIERA POLSKA: 25 czerwca 2008 – XVIII Międzynarodowy Festiwal MALTA, POZNAŃ.
PREMIERA IZRAELSKA: 16 października 2008 – Rok Polski w Izraelu 2008-2009, TEL AVIV.

NAGRODY: W podsumowaniu sezonu teatralnego 2008/2009 w opinii krytyków i dziennikarzy teatralnych miesięcznika „Teatr" spektakl uznany za najlepsze przedstawienie teatru alternatywnego.

SALTO MORTALE – czarny cyrk na sześć fortepianów i dwunastu aktorów to poruszające widowisko, zainspirowane niezwykłą historią z końca II wojny światowej, kiedy to w niemieckim wówczas Szczecinie wojska sowieckie plądrując miasto zrabowały setki fortepianów, by wywieźć je do Związku Radzieckiego. Zgromadzone instrumenty ciągnęły się kilometrami wzdłuż torów kolejowych w oczekiwaniu na transport. Z niewiadomych przyczyn nigdy ich jednak stamtąd nie wywieziono. Porzucone i zapomniane niszczały przez lata, aż wreszcie rozpadły się zupełnie zabierając ze sobą fragment pamięci miasta oraz dawny porządek i kulturę. Za każdym z nich stała indywidualna ludzka tragedia, a wszystkie razem – zdewastowane i porzucone stały się symbolem kultury sprofanowanej przez potworności wojny. Zagrabione i porzucone fortepiany stały się symbolem kultury sprofanowanej przez potworności wojny.

SALTO MORTALE pokazuje tę historię w metaforyczny sposób, tworząc obraz przedziwnego żałobnego konduktu fortepianów prowadzonych przez cyrkowych artystów. Ta osobliwa, trochę wykolejona trupa cyrkowa przemienia żałobną ceremonię w szał zniszczenia. Instrumenty stają się z początku obiektami groteskowej rozrywki, by w konsekwencji ich forma i idea została doprowadzona do ostatecznego rozpadu.

SALTO MORTALE to opowieść o niepamięci, o kondycji współczesnej cywilizacji wyrosłej na powojennej traumie i o historii, która jest dosłownie i w przenośni częścią naszego codziennego krajobrazu – często niechcianą, bolesną i zapominaną. Spektakl powstał w 2008 roku, w wyniku międzynarodowej współpracy Teatru Strefa Ciszy z Clipa Theater z Tel Awiwu. Obecnie w spektaklu udział biorą wyłącznie polscy tancerze.

 

(...) przejmujące, a momentami wręcz przerażające widowisko o profanacji i upadku kultury. Na jej szczątkach, w pogrążonym w neobarbarzyństwie świecie odbywa się demoniczny dance macabre widm i demonów. I nagle, zgoła niespodziewanie dokonuje się przeskok do prozaicznej, przygnębiającej rzeczywistości. W spektaklu Strefy Ciszy nie sposób doszukiwać się jakichś, choćby niewielkich akcentów optymistycznych, ale wyznaję, że dawno nie oglądałem przedstawienia o tak wielkiej intensywności emocjonalnej. To widowisko wciąga bez reszty, doprowadza niemal do ubezwłasnowolnienia widza. W czym swój niebagatelny udział ma także rewelacyjna muzyka oraz znakomici, wszechstronnie uzdolnieni aktorzy.
Andrzej Z. Kowalczyk, „Kurier Lubelski"


Nie można pozostać obojętnym wobec starannie zakomponowanych i wymownych obrazów tego spektaklu. (...) Twórcy zasługują na najwyższe pochwały za wielką odwagę i siłę przekazu. To niezwykłe widowisko wykorzystujące muzykę, ruch i grę aktorską, którego kulturowe przesłanie niczym głębokie, odbijane przez echo westchnienie, przechodzi w cichy szept ludzkiej nadziei.
Zvi Goren, „Habama (The Stage) Site"


Fascynujący pochód groteskowych błaznów (...) z pełną mocy, zniewalającą wręcz muzyką (...) Salto Mortale to spektakularne cyrkowe widowisko, którego połączenie zachwycających taneczno-teatralnych efektów z przerażającym przeczuciem śmierci jest hipnotyzujące.
Michal Baadani Ben-Shishu, „City Mouse"


Koprodukcja z izraelskim teatrem Clipa pokazuje inne oblicze Strefy. „Salto Mortale" to ich przygrywka do teatru wizyjnego. Wewnętrzny dziedziniec Starej Rzeźni na Garbarach zmienia się w zrujnowane miasto. A potem na arenę wkracza cyrk apokaliptyczny. Parada demonów ujeżdżających zdezelowane fortepiany jak rydwany wojny. Ziajski pokazuje proces tworzenia jako ekstremum, cyrkową sztuczkę na pograniczu wstydu i zatracenia. I nagle zmienia tonację. Finałowe „Salto Mortale" to nic innego jak strzęp zwyczajnego życia. Po schodach z fortepianów schodzi biednie ubrana kobieta z siatkami, chłopczyk bawi się piłką na podwórku, jakiś mężczyzna zapomina kluczy od domu. W tym przeskoku kryje się największa tajemnica spektaklu Strefy, napięcie między życiem a sztuką.
Łukasz Drewniak, „Dziennik"


Pomiędzy sześcioma poprzewracanymi fortepianami poniewierały się arkusze nut, przesuwanych wiatrem; nieoczekiwanym sprzymierzeńcem poznańskich artystów. W tę niepokojącą przestrzeń wkroczyła wkrótce gromada demonicznych postaci. Trochę cyrkowcy, trochę duchy, zawładnęły instrumentami w takt komend, wydawanych przez mistrza pogrzebowej ceremonii i w szalonej galopadzie poprowadziły instrumenty ku drugiemu, nieoczekiwanie prozaicznemu życiu. Świetnie skonstruowane widowisko nagrodzono długimi brawami.
Henryka Wach-Malicka,
„Dziennik Zachodni", 21-06-2010

 

Gdybym miała wymienić niezapomniane obrazy tegorocznej Fety, byłyby to schody zbudowane z fortepianów („Salto Mortale" poznańskiego Teatru Strefa Ciszy). Ten ostatni to efekt współpracy z izraelską grupą Clipa Theatre i zdecydowanie jedno z najlepszych przedstawień Fety – symboliczna, efektowna i wieloznaczna opowieść o mechanizmach historii, w której to, co nowe, budowane jest zawsze na zgliszczach wartości obalonych.
Magdalena Hajdysz, „Gazeta Wyborcza", 19-07-2010

Scenariusz: Teatr Strefa Ciszy; Reżyseria: Adam Ziajski, Idit Herman; Choreografia: Bartłomiej Raźnikiewicz; Scenografia: Adam Wojda, Piotr Kamiński; Muzyka: SOSEN; Kostiumy: MIXER; Światło: Piotr Kamiński; Obsługa techniczna: Alicja Piotrowska, Anna Albinger; Występują: Ewa Sobiak, Anna Rozmianiec, Paulina Grochowska, Dominika Olszowy, Adam Wojda, Przemysław Prasnowski, Grzegorz Ciemnoczołowski, Artur Klimaszewski, Julian Pęksa, Kacper Lipiński, Adrian Rzetelski, Marcin Wolny; Współprodukcja: Instytut Adama Mickiewicza, Fundacja Międzynarodowego Festiwalu MALTA.

fot. Julian Pęksa

News

Nasza aktywność;)

Działalność Stowarzyszenia "Teatr Strefa Ciszy" w chwili obecnej ogranicza się wyłącznie do realizacji projektu artystycznego "Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA". Zainteresowanych odsyłamy do strony scenarobocza.pl

------------------------

250 lat Teatru Publicznego

Postanowiliśmy wziąć udział w obchodach na własną rękę. Około 100 repów w Polsce z tej okazji oferuje bilety po 250 groszy. My przebijamy i zagramy AUTOBUS RE//MIX (23.05, 19.00) w Scenie Roboczej za free. Jak świętować to na bogato! Wejściówki do odbioru w CIM i Scenie Roboczej. Uwaga! Ilość miejsc ograniczona.

Natomiast w niedzielę (24.05, 19.00) zagramy SMACZNEGO! Ma się rozumieć za bilety:)

------------------------

ZAPRASZAMY!

25 kwietnia (piątek) o 19.00 w SCENIE ROBOCZEJ ostra jazda bez trzymanki. Zapraszamy na AUTOBUS RE//MIX.

---------------------------

KSIĄŻKA ROKU 2013

Nasze, jubileuszowe wydawnictwo - MIASTO W TEATRZE najlepszą książką 2013 roku w Poznaniu. Do konkursu organizowanego przez Bibliotekę Raczyńskich zgłoszono 100 publikacji a w naszych magazynach została jeszcze tylko połowa nakładu. Gratulujemy Ewie Obrębowskiej - Piaseckiej i Oli Szmidzie.

-------------------------------------

Nominacja!

Wśród 10 książek MIASTO W TEATRZE nominowane do konkursu o nagrodę im. Józefa Łukaszewicza organizowanego przez Biblioteka Raczyńskich. Bardzo się cieszymy:)

-----------------------------------

3-letni grant dla SCENY ROBOCZEJ!

Otrzymaliśmy wsparcie finansowe z miasta na realizację projektu Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA na najbliższe trzy lata w wysokości 1.131.350 PLN. Wielka sprawa. Ogromnie się cieszymy:)))

-------------------------------------------

Ostatnie SMACZNEGO w tym roku!

30 listopada (sobota) o 19.00 w Scenie Roboczej zagramy ostatnie SMACZNEGO w tym roku. Przybywajcie, których dręczy głód;)

--------------------------------

Ostatni AUTOBUS w tym roku!

Tak, tak. Już w najbliższy piątek (22.11) w SCENIE ROBOCZEJ zagramy nasz niepokorny i krnąbrny AUTOBUS RE//MIX. Dobra okazja dla tych co jeszcze nie widzieli. ZAPRASZAMY

--------------------------

Kolejna recenzja MIASTO W TEATRZE

Tym rzem polecamy recenzję Piotra Dobrowolskiego w CZASIE KULTURY. Kasiążka jest dostępna tu:)

--------------------------------

Strona internetowa korzysta z plików cookies w celu dostosowania zawartości stron internetowych do preferencji użytkownika.