Newsletter

Realizacje

WODEWIL MIEJSKI

PREMIERA: 28 czerwca 1996, VI Międzynarodowy Festiwal MALTA, POZNAŃ


NAGRODY: „Offeusz” – nagroda dziennikarzy i krytyków Międzynarodowego Festiwalu MALTA. W podsumowaniu sezonu teatralnego w opinii krytyków i dziennikarzy teatralnych miesięcznika „Teatr” spektakl zostaje uznany za najlepsze przedstawienie teatru alternatywnego.


Teatr Strefa Ciszy sięga w swoich spektaklach do korzeni teatru ludycznego, jarmarcznego opartego na piknikowych czy majówkowych wzorach wspólnej zabawy. „Wodewil Miejski” jest niewątpliwie przedstawieniem, choć nietypowym, ze względu na „mokrą scenę” i kształt inscenizacyjny. Jest ono także parodią wszelkich napuszonych ceremonii, przecinania wstęg, okrągłych przemówień i zarozumiałych tenorów.
Henryka Wach – Malicka, „Dziennik Zachodni”, 23 czerwca 1997


Oglądałem teatralne akcje uliczne, a między nimi, najlepszy w moim przekonaniu punkt festiwalu, „Wodewil Miejski” poznańskiego Teatru Strefa Ciszy, w reżyserii Adama Ziajskiego. Wokół i wewnątrz fontanny na Placu Wolności zainscenizował on uroczyste otwieranie, a potem wypróbowywanie miejskiego kąpieliska, gdzieś na początku naszego wieku, w każdym razie w stylu retro. W bezpretensjonalnej, subtelnej, stylowej, ironicznej zabawie uczestniczyli notable miejscy, ratownik, grupa pływaków i pływaczek oraz orkiestra dęta, a w trakcie rozwoju akcji dołączyli do nich widzowie. Przecinano wstęgę, pływano (w wodzie nie głębszej niż pół łydki), tańczono i śpiewano. Żywioł teatralny ogarnął aktorów i widzów tak, że mimo chłodnego dnia nie brakowało amatorów wodnych igraszek. „Wodewil…” nie zalecał się też przegłośnieniem (nie używano sprzętu elektronicznego, plagi współczesnego teatru), przegadaniem (dialogi i monologi ograniczono do minimum), przeinscenizowaniem (tylko przestrzeń naturalna, stary samochód, łódź, pomost ratownika oraz kostiumy) i przefilozofowaniem (refleksję na temat sztuczności ceremonii życia społecznego i spontanicznej potrzeby zabawy wyrażano skromnie i dowcipnie). Była to w sumie intensywna akcja wspólnotowa, a zarazem wysokiego lotu zdarzenie artystyczne.
Kazimierz Braun, „Przegląd Polski” – Nowy Jork (USA) 1996.08.15


„Wodewil Miejski” zaprezentowany w niedzielne popołudnie, to połączenie ludycznej zabawy (muzyka, satyra, współudział widowni) na wolnym powietrzu z nielichym poziomem artystycznym. Innymi słowy mieszanka tych elementów, które ożywiają festiwal, a których brakowało. Nie chodzi tu tylko o to, by teatr wypuścić na ulicę. Doświadczenia dwóch poprzednich lat dowodzą, że partaczom nie pomoże nawet bezpośredni kontakt z przechodniem. Rzecz w tym, by na ulicy znaleźli się ludzie, którzy dobrze się tu czują, którzy potrafią zawładnąć przypadkowym widzem, lecz jednocześnie nie obrazić go, nie wystraszyć. Aktorzy Strefy Ciszy są w tym prawdziwymi mistrzami.
Jerzy Szerszunowicz, „Kurier Poranny”, 19 maja 1998

W 38 prezentacjach „Wodewilu Miejskiego” w latach 1996-2002 występowali: Julia Amrozik, Ilona Binarsch, Marcin Brocki, Tomasz Burzyński, Agnieszka Cienciała, Alina Czyżewska, Tomasz Drabina, Rafał Drobnik, Bernard Ejgierd, Michał Ferenc, Łukasz Goworzewski, Magda Grenda, Tomasz Herman, Elżbieta Janicka, Katarzyna Kamińska, Dagmara Karalus, Łukasz Konieczny, Dorota Kopka, Andrzej Kulka, Natasza Leszczyńska, Kamil Macejko, Michał Marcinkowski, Tomasz Mazur, Anna Mazurek, Joanna Męczyńska, Julia Mikołajczak, Mateusz Nowak, Michał Paszkowski, Szymon Pater, Ewa Pągowska, Dorota Piotrowska, Anna Piórek, Zbigniew Płócienniczak, Przemo Prasnowski, Magdalena Rutkowska, Leszek Rutkowski, Michał Słomka, Dominik Szeszo, Sylwester Szychowiak, Rafał Śródecki, Anna Świstoń, Justyna Tomczak, Grzegorz Turczyński, Wojciech Turczyński, Włodzimierz Urbański, Katarzyna Wala, Piotr Walczuk, Marcin Walewski, Szymon Witt, Magdalena Witucka, Agnieszka Włodarczak, Adam Wojda, Adam Ziajski oraz Capella Zamku Rydzyńskiego. W spektaklu udział wzięło również kilku notabli w osobach prezydentów polskich miast.

fot. Piotr Długosz

News

Nasza aktywność;)

Działalność Stowarzyszenia "Teatr Strefa Ciszy" w chwili obecnej ogranicza się wyłącznie do realizacji projektu artystycznego "Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA". Zainteresowanych odsyłamy do strony scenarobocza.pl

------------------------

250 lat Teatru Publicznego

Postanowiliśmy wziąć udział w obchodach na własną rękę. Około 100 repów w Polsce z tej okazji oferuje bilety po 250 groszy. My przebijamy i zagramy AUTOBUS RE//MIX (23.05, 19.00) w Scenie Roboczej za free. Jak świętować to na bogato! Wejściówki do odbioru w CIM i Scenie Roboczej. Uwaga! Ilość miejsc ograniczona.

Natomiast w niedzielę (24.05, 19.00) zagramy SMACZNEGO! Ma się rozumieć za bilety:)

------------------------

ZAPRASZAMY!

25 kwietnia (piątek) o 19.00 w SCENIE ROBOCZEJ ostra jazda bez trzymanki. Zapraszamy na AUTOBUS RE//MIX.

---------------------------

KSIĄŻKA ROKU 2013

Nasze, jubileuszowe wydawnictwo - MIASTO W TEATRZE najlepszą książką 2013 roku w Poznaniu. Do konkursu organizowanego przez Bibliotekę Raczyńskich zgłoszono 100 publikacji a w naszych magazynach została jeszcze tylko połowa nakładu. Gratulujemy Ewie Obrębowskiej - Piaseckiej i Oli Szmidzie.

-------------------------------------

Nominacja!

Wśród 10 książek MIASTO W TEATRZE nominowane do konkursu o nagrodę im. Józefa Łukaszewicza organizowanego przez Biblioteka Raczyńskich. Bardzo się cieszymy:)

-----------------------------------

3-letni grant dla SCENY ROBOCZEJ!

Otrzymaliśmy wsparcie finansowe z miasta na realizację projektu Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA na najbliższe trzy lata w wysokości 1.131.350 PLN. Wielka sprawa. Ogromnie się cieszymy:)))

-------------------------------------------

Ostatnie SMACZNEGO w tym roku!

30 listopada (sobota) o 19.00 w Scenie Roboczej zagramy ostatnie SMACZNEGO w tym roku. Przybywajcie, których dręczy głód;)

--------------------------------

Ostatni AUTOBUS w tym roku!

Tak, tak. Już w najbliższy piątek (22.11) w SCENIE ROBOCZEJ zagramy nasz niepokorny i krnąbrny AUTOBUS RE//MIX. Dobra okazja dla tych co jeszcze nie widzieli. ZAPRASZAMY

--------------------------

Kolejna recenzja MIASTO W TEATRZE

Tym rzem polecamy recenzję Piotra Dobrowolskiego w CZASIE KULTURY. Kasiążka jest dostępna tu:)

--------------------------------

Strona internetowa korzysta z plików cookies w celu dostosowania zawartości stron internetowych do preferencji użytkownika.